Sunday, November 23, 2014

Tips for future Brides

Assalammualaikum

Setahun bertunang, memberi masa yang banyak untuk aku organize majlis aku sendiri. Puas hati bila kite sendiri yang prepare. Dari baju, photo+video grapher, decoration, henna, makeup, venue, bridemaids, entertainment, mc, band etc semua aku pilih sendiri. Survey satu persatu vendor memang keje yang sangat penat! Weekend aku hanya appointment dengan vendor jer. Selagi aku tak jumpa personal vendor tu, selagi tu aku tak akan confirm nak hire vendor tu. Ada orang lebih kepada survey through internet jer, buat payment and done. But, aku bukan camtu. Even nak hire orang buat henna pun, aku sanggup ke rumah kakak tu sebab nak tengok album henna die depan2 mata aku. Aku agak cerewet memilih vendor since aku taknak jadi macam majlis tunang dulu. Tak best juga kan kalau orang ambil gambar kite, tapi tak friendly dengan kite sendiri sedangkan kite hire die as official photog. Aku lebih suka borak2 dengan vendor before buat confirmation. Kalau kite selesa dengan vendor tu, akan buat kite lagi selesa masa nak berkerja dengan diorang time majlis nanti. 




Ni file wedding aku. Semua quotation, checklist, budget and vendor's list dalam file ni. Receipt2 deposit yang aku buat payment pun aku simpan dalam file ni. Aku tak terfikir pun nak buat file berat dan tebal macam ni, since Fiziwoo (designer baju aku) suggest aku buat file supaya nanti dah tua boleh la selak2 kenangan wedding aku nanti. Berbaloi! Thanks Fizi. Segala penat lelah aku dalam file ni. Ouh yer, semua appointment dengan vendors majlis kahwin, aku print gambar dan tampal dalam file. Nampak macam album gambar pun ada juga. Hehe. :)

Cover file #shikinhazleejourney

Instead save appointment kat hp, aku save kat kalendar ni juga. :)

Sebelum aku terlupa, ada beberapa tips nak share from my past receptions untuk future brides. 

Before wedding:
  1. Cukupkan tidur dan jangan terlalu fikir tentang kahwin. Nanti tak lena tidur. (Jangan la jadi macam aku, siap ambil pil tidur sebab tak boleh tido sampai pukul 4 pagi sedangkan aku sangat2 letih) Hehe
  2. Banyakkan solat sunat hajat dan berdoa pada ALLAH supaya majlis dipermudahkan.
  3. Seminggu sebelum majlis, dah mula handover kerja pada planner, bridemaids, or family.
  4. Spa! Tolong la pergi spa urut2 tu and pakai mask muka. (Menyesal tak sudah sebab aku terpaksa cancel semua spa appoinment sebab aku sangat2 busy dan tak cukup masa. Menyesal sangat!)
  5. Buat checklist dan setelkan semua appoinment dengan mua,designer,henna, etc
  6. Meeting dengan photog dan videographer seminggu sebelum majlis supaya diorang semua kenal sorang2 family dan background korang. At the same time, korang boleh try discuss dengan photog, gambar macam mana yang korang suka, macam korang suka photog capture moment, candid dan sebagainya. 
  7. Sehari sebelum majlis, try balik wedding dress plus dengan heels sekali. Mintak maid of honor buat rehearsal dengan korang. (Aku dan Raudah berlatih jalan siap pakai dress sekali dalam bilik pengantin sebab taknak nanti masa majlis rasa gelabah dan maid of honor tau apa yang diorang nak buat masa majlis nanti. Nak betulkan kain la, nak angkat veil, nak betulkan makeup, macam2.)
On big day:
  1. Make sure maid of honor sentiasa ada dengan kita sebelum dan semasa majlis. (Masa tengah bersiap, memang aku sangat2 perlukan privacy. Jadi takde relatives or kawan aku yang akan singgah2 nak tengok aku tengah makeup. Bagi gambar selfie through whatsap jer. Aku just taknak ramai orang masa aku bersiap. Risau tambah gemuruh, Heheee)
  2. Masa tengah makeup dan bersiap, dengar la surah al-quran dan zikir supaya kite tenang before majlis. (Seyes, aku rasa relax plus photographer aku banyak cakap potpet2, so tak rasa nervous sangat)
  3. Tawakal, InsyaAllah semua berjalan lancar since kite dah berusaha bersungguh2 buat yang terbaik dan jangan berhenti berdoa. 
Sharing is caring.
All the best to 'bakal pengantin'. Heart. :)

Thank you! 

No comments: